13.8.2013

Patikkareissu Patvilla

Nyt palataan vähän ajassa taaksepäin ja kirjoittelen vihdoin tuosta Patvinsuon patikkareissusta. Eihän tässä mennytkään kuin kuukausi :D

Patvinsuo on kansallispuisto Lieksassa, Koitereen pohjoispuolella. Seudulla on paljon suota, mutta myös ihania vanhoja metsiä.
Patvinsuolla on tullut käytyä viimeksi 8 vuotta sitten. Sitä ennen siellä tuli vanhempien kanssa käytyä joka kesä. Paikka ei ollut muuttunut mihinkään, ihan yhtä ihana paikka kuin ennenkin.
Jos etsin rauhallista ja hiljaista paikkaa samoilla metsässä ja nauttia luonnosta niin tässä se on :) Paikkahan on todella korvessa, lähin kauppakin taitaa olla 60 kilsan päässä :D

Suomun pääpaikalta löytyy luontotupa, jossa kesäisin on luonto-opas jolta voi vuokrata mökin, saunan tai veneen. Siellä on myös telttailualue jossa nuotiopaikka ja keittokatos.

Ensimmäisenä siis mentiin tuonne luontotuvalle ja vuokrattiin illaksi rantasauna. Sauna maksaa 15e/2h. Eli ei todellakaan kallis :)

Sen jälkeen käytiin vähän katselemassa paikkoja ja ihanaa Suomujärven rantaa. Tuolla hiekkarantaa riittää lähes koko järven ympäri.

Rantaihastelun jälkeen vaihdettiin sandaalit lenkkareihin, pakattiin reppuun evästä ja vettä ja lähdettiin kävelemään Suomunkiertoa. Suomunkiero kiertää siis koko Suomujärven ja on noin 15 km pitkä.

Pari kertaa aikaisemmin lapsena olen kiertänyt saman lenkin, kerran niin että oltiin vanhempien kanssa toisella puolen yksi yö ja toisen kerran niin että käveltiin päivässä ympäri.
Nyt käveltiin kerralla koko lenkki.

Nyt alkaa sitten tämä kuva osio, näitä riittää :D Klikkaamalla saa isommiksi.

Polku kulkee lähellä rantaa melkein koko matkan. Välillä oli suota ja pitkospuita ja välillä vanhaa aarniometsää.

Tästä paljoa isompia eläimiä ei näkynyt, lintuja riitti ja sisiliskoja jotka ottivat aurinkoa pitkospuilla. Niitä en vaan kerennyt kuvaamaan kertaakaan, sen verran vikkeliä kavereita :D Karhujahan tuolla seudulla on paljon, mutta nyt ei sattunut näkymään. Tai mistäs sitä tietää vaikka miten läheltä kävellyt, karhu kun yleensä huomaa ihmisen ensimmäisenä ja lähtee karkuun. Mutta silloin todennäköisesti Javi olisi kyllä reagoinut karhun hajuun.

Aaw, mikä ihana pieni sammakko oli rannalla :)

Koirat on tuolla pidettävä kytkettyinä, mukavampaa olisi kyllä ollut irti pitää:P
Javi käveli hienosti edellä polkua pitkin ilman mitään poukoiluja puolelta toiselle tai haistelemaan pysähdyksiä. Remmi oli kiinni omatekemässä talutusvyössä. Se oli tuolla kyllä todella hyvä niin sai kädet vapaaksi remmistä.
Alussa meinasi Javilla olla vähän liikaa vauhtia, kun tottunut siihen että kävellään reippaasti lenkillä, mutta nyt käveltiin vähän hitaammin kun matkaa oli ja yritti samalla katsella maisemia ja valokuvaillakkin.

Noin 7 kilsan jälkeen pysähdyttiin Virtaniemen nuotiopaikalle tarkoituksena tehdä nuotio ja paistaa makkaraa. Nuotio olikin jo tehty kun paikalla oli pari miestä. Miehet olivat melontareissussa ja pitivän taukoa.
Kun päästiin paikalle, toinen tokaisi että just sopivasti tulitte, kohta olisi valmiita lettuja :D No sitten syötiin keskellä korpea herkullisia lettuja ja ihanaa nuotiokahvia. Mukava juttutuokio oli nuotion äärellä, seuraavana aamuna kuulemma olisi lettuja saanut lisää aamupalaksi :D Harmi vaan kun suunta oli täysin eri. Ihanaa että tuommoisia ihmisiä vielä löytyy :)

Hei mullekkin kelpais ne letut...
 Miehet naureskeli Javin tassuille ja kysyivät että miten olen opettanut sen makaamaan noin :D Eihän Javia siis ole tuohon opetettu, pennusta asti se on ihan itse tassuja pitänyt noin.

Evästelyn jälkeen jatkettiin matkaa. Tuossa polku erkani rannalta ja kuljettiin kuivassa mäntymetsässä pari kilsaa.

Viimeisiä pitkospuita
 Loppumatka meni todella nopeasti, ei kyllä tuntunut yhtään niin pitkältä matkalta kuin mitä oikeasti oli.
Viimeisen parin kilsan kohdilla rupesi vähän jaloissa tuntumaan, varsinkin kun siellä oli vielä mäkisempää maastoa.

Viimeisenä nähtävyytenä oli Karsikkopuu. Siitä voit lukea enemmän täältä.

Takaisin autolle päästyämme, oli kyllä pakko istahtaa hetkeksi lepuuttamaan jalkoja :D
Sitten roudattiin tavarat teltta-alueelle ja pystytettiin teltta. Sen jälkeen lähdettiin nuotion tekoon ja syömään. Illalla sitten oli sauna ja uimassakin piti käydä vaikka vesi oli ihan kamalan kylmää :P

Saunalta polku järveen
Pitkään ei jaksanut valvoa, sen verran väsy oli. Yö oli kamalan kylmä ja maa kova, joten ainut hyvin nukkunut taisi olla Javi.. Javi nukkuikin ensimmäistä kertaa teltassa, mutta eipähän siinä mitään ongelmaa ollut.

Seuraavana aamuna kankeana ja selkä kipeänä maassa nukkumisesta, kömmittiin nuotion tekoon ja aamupalalle. Sen jälkeen pakattiin tavarat autoon ja lähdettiin vielä kävelemään Mäntypolku joka on n. 4,5 km.

Javi ihmettelee miilua

Luonnon taideteos :)

Kävelyn jälkeen lähdettiinkin sitten ajelemaan kotiin päin. Kiva reissu oli, varmasti kyllä ensi kesänäkin pitää yksi yö taas tuolla viettää :) Ja voin kyllä suositella muillekin luonnonystäville.

1. Upean näköinen paikka! Ois mahtavaa päästä tonne joskus kuvailemaan ja retkeilemään toki myös. :)

1. Ensi kesänä lomareissu Pohjois-Karjalaan ;) Jos joskus tännepäin eksyt niin kannattaa samalla reissulla käydä myös Kolilla, siitä ei enää paljon Suomen maisemat parane :)